Søgning – er vigtigste kilde til branding

Søgning online er den Næst-vigtigste kilde, når det drejer sig om samtaler om en mærkevare.  Face to face samtale er den vigtigste, men derefter er internettet den største kilde til indhold i samtaler om mærkevarer.søgning branding brandsøg

Google har lavet en undersøgelse af hvilke medier der fører til omtale af mærkevarer. Undersøgelsen viser at i word-of-mouth samtaler, dvs samtaler der vedrører et brand, er kommer 15% af indholdet fra nettet. Dvs at 15% af indhold i samtalerne, skyldes en reference fra nettet.

Google kiggede også på hvad der skete efter de samtaler, og sjovt nok havnede mange, ifølge Google, på deres søgemaskine. Derudover viser det sig, at troværdigheden i de samtaler og dermed i mærket, er betydeligt større. Der er altså en sammenhæng med referencer på nettet, til samtaler, og troværdighed i søgninger i brands efterfølgende på nettet.

Da det er yderst interessant at fremstå troværdigt, særligt i forbindelse med e-business/e-handel, betyder det at din tilsedeværelse på nettet, smitter direkte af i samtaler, og efterfølgende i handlinger på nette, eks. et køb.

Læs undersøgelsen her, den er fra Google, og produceret i juni 2011.

2011_Word_of_Mouth_Study

Leave a Comment