Google Tag Manager og Youtube – Tracking og Universal Analytics (seneste Google Analytics)

Google Tag Manager og Youtube

Denne guide vil vise dig hvordan du arbejder med Google Tag Manager og Youtube og laver webstatistik/tracking i Google Analytics, opsætter din Google Tag Manager til at føre statistik over afspilning af YouTube videoer på din hjemmeside mv.

BEMÆRK: Du kan få hele Google Tag Manager guiden i PDF længere nede på siden. Ganske gratis.

Når du har gennemført guiden, vil du kunne se din trafik med Google Analytics. Derfor er det godt at du også kender lidt til Google Analytics. Der er mange guides på nettet til dette, men jeg savnede en god en på dansk, og den er så her. Du bør nok have lidt kendskab til Google Tag Manager i forvejen J

Med Google Tag Manager (GTM), kan du tracke/spore forskelige ting med dine videoer, eksempelvis hvor mange der har startet en video, hvor mange der har pauset den, hvor mange procent der er afspillet med videre.

De er en super god information hvor mange der har set dine videoer til ende, eller bare hvor mange der har set dele af dem. For så kan du finde ud af om dine videoer er for lange, og om du skal afkorte dem for at få dine budskaber frem i dine Youtube videoer.

Denne guide anvender de engelske termer i Google Tag Manager. Jeg anbefaler at du altid arbejder med din Google Tag Manager med engelsk som sprog, for så er det lettere at søge hjælp på Google når du søger med de engelske ord.

Når du har opsat dine Variabler, Triggers og Tags, skal du have disse i din opsætning. Bemærk at jeg har lagt dem alle i den samme folder i GTM, det holder god orden i dine Tags. Der er dog én variable der ikke ses i denne folder, og det er min variable der indeholder min Google Analytics ID. Den bruger jeg nemlig hele tiden, så den ligger i en anden mappe.

Google Tag Manager Folders

Lad os komme i gange med opsætningen.

Forudsætning: En forudsætning for denne guide, er at du allerede har implementeret Google Tag Manager på dit website. Det betyder nemlig at du allerede har en Container, hvori vi skal oprette dine Tags i guide her.

Opsæt Tags, Variabler og Triggers

Følgende 9 skal opsættes i din GTM Container. De kommer lidt i en anden rækkefølge i guiden, end de er listet her.

  • dataLayer action, Variable
  • dataLayer category, Variable
  • dataLayer label, Variable
  • YouTube Event, Tag
  • YouTube event, Trigger
  • YouTube is present, Variable
  • YouTube Listener, Tag
  • YouTube present, Trigger
  • Google Analytics ID, Variable

A) Variabler (variables)

Start med at gå ned i dine Variabler/Variables. Her opsætter du følgende Variabler:

1) Google Analytics forbindelse

Google Analytics Variabel i Google Tag Manager

2) Har din side en Youtube video

youtube google tag manager variabel

3) Datalag der holder eventkategorien

datalag i google tag manager youtube tracking

4) Datalag der holder eventaction/handlingen

datalayer google youtube event

5) Datalag der holder eventlabel/navn

Youtube Variabler i Tag Manager

 

B) Triggers (Udløsere)

Trigger udløser dine ting i GTM, de får ting til at ske. Byg følgende triggere:

6) Trigger der fyres af når dit datalag har eventnavnet ”youtube”

Youtube Trigger i Google Tag Manager

7) Trigger der afvikles når der er en YouTube video på din side

Lav en Trigger der fyres af når værdien som du får tilbage fra variablen ”YouTube is present” er lig med ”True”, og når eventen er ”gtm.dom”.

YouTube Present Tag

C) Tags

Dine tags anvender variable og udløsere til at videre sende dine data

8) Tag der sender dine YouTube events til Google Analytics

Dette Tag sender dine event data videre til dit Google Analytics ID. Bemærk at dette tag har same navn som en af dine triggers.

Google Tag Manager og Youtube - 1122

 

9) Tag der checker om der er en YouTube på din side, og handler på det

Denne Tag checker om du har indlejret en YouTube video på din side. Hvis dette er tilfældet, så lytter den på de handlinger som din bruger gør med videoen og når videoen afspilles.
(LINK TIL HTML-FILEN)

33Google Tag Manager og Youtube - 44

 

Test Google Tag Manager og Youtube

Husk at teste din opsætning af Google Tag Manager og Youtube. Det gøres med Google Tag Managers Preview-funktion, hvor du kan eksekvere koden i test, direkte på dit website (når din container er lagt på selvfølgelig), og her kan du så se om dine Tags, Triggers, Variabler osv fungere som ønsket.

Jeg anbefaler dig at benytte Google Analytics (GA) ”Real-time” visning, til at teste mer. Her kan du se live data, og det gælder også for Events. Altså, kig i Google Analytics -> Real-Time – > Events.

Har du rettelser til denne vejledning, kan du skrive en kommentar herunder. Husk at have lidt tålmodighed, det kan tage lidt tid at sætte op.

 

Modtag HELE Google Tag Manager og Youtube Guiden i PDF!

Du kan også få tilsendt hele guiden samlet! Udfyld din e-mail så får du den i din indbakke.

Din e-mail (skal udfyldes)

Dit navn

 

God fornøjelse 🙂

 

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?